tiistai 12. kesäkuuta 2012

Jousiammuntaa

Oieiih, miksi se loppui niin äkkiä? Kolme tuntia meni ihan sairaan nopeasti! Saatiin kokeilla vastakaarijousta, ns. olympiajousta ja meille näytettiin taljajousi. Joo, mä olin nuorin sillä kurssilla, ollessani 14 vuotias.. Ja naisia oli minun lisäksi vain yksi. Aika miesvaltainen laji taitaa olla tämäkin... Mutta, mitä se tahtia haittaisi? Ensi viikolla uudestaan, mietintään sitten se seuraan liittyminen.

Eli ensin meille pidettiin nimenhuuto (ja tämähän kiinnosti teitä, eikös vain? :''D), jonka jälkeen sitten ohjaajamme selitti jousesta hieman ja ammunnan tekniikasta. Näyttipä sitten tosiaan oman taljajousensakin. Aika pelottava kapistus, oikeasti O_O Hullu.
Mulla oli hauskaa kun mä tiesin melkein puolet niistä mitä selitettiin, sillä mä olen vähän lukenu kirjoista, netistä jne. Ja katsonut aika paljon elokuviakin : D

Mä löysin itsestäni oikeankätisen puolen! Mä ammun oikeakätisesti. Tai no... Mulla on oikea silmä hallitseva - joillakin oikeakätisillä voi olla vasen silmä hallitseva, kannattaa siis ampua vasurin jousella (TIPS!). Ja mä teen aika monen muunkin asian oikeakätisesti: neulon, virkkaan,....
Joo, ensin mä olin ihan ulalla, mä en osunu mihinkään sillä vasurin jousella. Sitte mulle haettiin ystävällisesti oikeakätinen ja wolaa, johan lähti : D Mun tähtäykset eivät oikein heti menneet kohdalleen, mutta loppua kohden kyllä : D Mä osuin aika usein ohi taulun, sinne puskaan sen alla, muttei sillä ole väliä. Mua vaan nauratti kun porukalla etittiin niitä nuolia sieltä - me siis jakaannuttiin porukoihin kolmelle taululle: mä menin sinne mikä oli kauempana niistä muista ja sain seurakseni kaksi nuorta miestä ja miesohjaajan. Ok, osuin mä sille punasellekin kerran tai kaksi, ja siniselle useamminkin : D Keltaselle en kertaakaan, mikä kyllä vähä kyrsi mutta väliäkö tuolla - ja se toinen pojista osui melkein kokoajan, mun teki mieli kehua sitä vaa jokasella laukauksella. En mä mikään Wilhelm Tell tai Robin Hood siellä ollut, saati mikään Legolas Viherlehti tai Katniss Everdeen, mutta mä tajusin samantien, että samanlaista amatöörimäistä säheltämistä on niilläkin ollut kuten mullakin. Lopuksi mä olin kyllä aika ylpeä itsestäni. Ja saimpahan muistoksi mustelman vasempaankin käteeni, - "Oon ystävä mustelmien, tarpeeksi niistä saa mä en"(Chisu, Sabotage) - kun se suojus ei meinannut millään taipua mun tahtooni x_x Ei se ollu mun kaveri, eikä se sormiläpykkä vai mikä lie.. Se ei sitte tykänny musta yhtään. Mut mun oikea silmä, sen käyttöä pitää vähän harjoitella. Enkä mä osaa iskeä silmää ilman että mä irvistän sillee typerästi, tai että mä näkisin jotain selvemmin kuin jotenkin ihan sumeasti. Pitää sitäkin harjoitella.
Joo, me eilen siis ammuttiin ilman tähtäintä ja ensi kerralla tähtäimen kanssa. Jos se sitte lähtisi sujumaan =DD Voi olla, mun vaistoammunta ei siis menny parhaalla mahdollisella tavalla. Mutta kivaa se oli ja sai rasitettua lihaksia, joita ei normaalisti käytettäisi hirveästi: joo, mulla on molemmat olkavarret kipeät ja selkälihakset - nams. Tuntuu että on tehnyki jotain niillä lihaksilla, ai että :''D

Sitte mä ostin tänää Kärkkäiseltä sellasen lasikuituisen jousen, jossa on imukuppinuolia. Ei niissä ole nokkiakaan, kiva, - siis sitä mistä sen saa kiinni jousen jänteeseen ("naruun") - ihan sairaan kiva. Ehkä mä teen siihen jotenkin : D Pääsee ammuskelemaan kylppärin oveen xD Kaunista.. Pitää vaan varoa, ettei jousi naksahda poikki.
Mä sanon: älkää menkö ominpäin ostamaan aitoja jousia mistään Kärkkäiseltä! Näin ohjasi ohjaajamme eilen : D
Ja se maalitaulu, jos sitä mietitte: laittakaa Googlen kuvahakuun hakusanaksi target, jousiammuntataulu, jousiammunta maalitaulu tai vaikka maalitaulu. Niillä löytyy kuvia sellasesta, missä on valkeaa, mustaa, sinistä, punasta ja keltasta (järjestyksessä ulkoa sisälle). Voisi ajatella, että näytti hieman tikkataululta, jossa on monia värejä - eikä siinä ollu mitään esim. 10 tai 9 numeroita. Nuolia oli aika kiva vetää siitä taulusta irti : D Se oli siis paperinen, joka oli kiinnitetty nastoin sellaseen alustaan.

Ohhoh, tulipas pitkä päivitys! Nooh, jos jaksatte lukea nii olis kiva. Mä löysin yks päivä hauskan biisin - tai itseasiassa se on instrumentaalinen. Kuunnelkaa se ja tanssahdelkaa jos mielenne tekee :''D Cleartwater kuittaa: "Minä olen Wilhelm Tell".....

2 kommenttia:

  1. Mä olen kerran kokeillut jousiammuntaa ja se oli aivan mahtavaa.. :'D Me mentiin koulussa Kisakallioon ja siellä sitten tehtiin erilaisia juttuja.. :'D Onnistuin sitten vaikka kuinka monta kertaa "lyömään" sillä jousella itseäni.. :'D Mutta oli se kyllä sen arvoista.. :'DD
    Pari kertaa onnistuin ampumaan sen nuolen aika syvälle, sain kunnolla ponnistella, että sen sain irti siitä maalitaulusta.. (hehheh, ei mulla ole mitään lihaksia... yritä siinä sitten....) Kerran osuin ihan keskelle (no, aika ihan keskelle), mutta se sitten päätti kimmota siitä taulusta..
    Että näin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ^^Voi kun kiva : D Joo, eilen meille sanottiin että naiset jotenkin "ylitaivuttaa" sitä kättään oikein tyrkylle siihen jänteelle ja sitten se lyö oikein mojovasti.. Auts :'D

      Poista